Om retorik

Något gammalt, något nytt och en annons från Frölunda torg

Vi verkar gilla nya saker. Det är i alla fall ganska tydligt att många som sysslar med att framställa saker i god dager – typ reklamfolk och politiska spinndoktorer – gärna framhåller en idés eller produkts nyhet som något i sig positivt, och det är inga konstigheter: Den här framstegstanken att allt är på väg framåt och uppåt är väl inarbetad sedan upplysningens dagar och en självklar del av modernismen.

Och att detta är just något modernt kan man lägga märke till när man läser äldre retorisk litteratur (typ sådan jag skrivit om här), där seder eller traditioner ofta tas upp som allmäna platser. Visst kan argumentet ”Så har vi alltid gjort” fungera i dag också, men jag tror man ska vara försiktig med att åberopa det som universalargument. Dess tid har varit. Men kan den komma tillbaka?

Full fart bakåt!

Framstegstanken som en självklar samtida åsiktskorridor alltså. Men naturligtvis finns det undantag. En del saker säljs i stället in som gamla och traditionella, och bästa exemplet på det är nog mat. Där frossar marknadsförare i begrepp som gammaldags, småskaligt och handgjort, och receptet ska gärna vara nån gammal mosters eller farmorsmors. Och jag har en känsla av att undantagen blir fler, eller åtminstone är fler nu än de var under, säg, stora delar av nittonhundratalet: Inom politiken blickar både höger och vänster väldigt ofta bakåt (om än mot olika epoker och detaljer), och det finns gott om retrotrender och historienörderi som inte alltid är helt ytligt. 

(Och ja, jag är medveten om det ironiska i att skriva om ett förr när ingen tyckte att det var bättre förr.)

Det finns många exempel på gamla tiders framtidstro, och även om de två jag kommer att nämna här är långt ifrån de tydligaste kan det vara kul att se på några från just livsmedelsbranschen, som den här chokladannonsen eller den här (långa men oerhört sevärda) reklamfilmen från 1970 där Ica bland annat framhåller att deras provkök näringsberäknar recept med hjälp av datamaskin. 

Gammalt vin i nya läglar

Men att nytt är bra är alltså normaltillståndet. Och det händer förstås att nya saker dyker upp under solen, men en hel del av det som framställs som nytt är i själva verket bara ompaketerat. Det kan finnas olika skäl därtill: Någon hoppas tjäna pengar, framstå som mer innovativ än hen är eller bara motivera sin verksamhet. Och då kan det bli lite fel ibland, så munterheten blev stor när Teslas Elon Musk uppfann tunnelbanan, och gigtaxiskurkarna på Über bussen. Senast i går – när jag redan börjat skriva på det här – kunde vi läsa om två bröder i Dalarna som kommit på att det borde finnas ett ställe där all kurslitteratur finns tillgänglig. Ett sånt skulle man ha haft när man pluggade!

Let’s go to the mall

Det var precis den här sortens ompaketeringar jag kom att tänka på när jag häromdagen såg en väldigt rolig affisch från mitt lokala konsumtionstempel Frölunda torg. Jag är inte helt säker på om de medvetet driver med Musk och andra, men roligt är det.

Affisch vid spårvagnshållplats. Under Frölunda torgs logga ett förvånat ansikte och texten "NYHET! NU KAN DU PROVA SKORNA INNAN DU KÖPER DEM"

Det är uppenbart gjort med glimten i ögat, för Fröllet vet förstås att de inte uppfunnit något nytt. Men de lyckas vända på något som närmast är ett normaltillstånd nu (”shopping IRL” är ju rätt skojigt) på ett sätt som drog till sig åtminstone min uppmärksamhet. Man kan inte annat än imponeras av en humblebrag där de lyfter fram några av sina fördelar – på ett till synes självironiskt sätt. Dessutom får de med ”prova innan du köper” och ”handla med alla sinnen” in både logos och pathos, så eder retorikbloggare är mycket nöjd.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Cookiepolicy